Εμπαιγμός η διαβούλευση για το παραλιακό μέτωπο στον Αγιο Νικόλαο

Η διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης που έληξε, για τον παραλιακό δρόμο του Αγίου Νικολάου και για την πεζοδρόμηση τμήματος της κεντρικής πλατείας φαίνεται, σύμφωνα με πολλούς, περισσότερο ως τυπική πράξη παρά ως πραγματική δημοτική συμμετοχή. Οι αποφάσεις έχουν ήδη σχεδιαστεί και απλά επιχειρείται η νομιμοποίηση μέσω διαβούλευσης. Τίθεται σοβαρό ζήτημα διαφάνειας και εμπιστοσύνης προς τη Δημοτική Αρχή.

Τι δείχνουν τα στοιχεία

  1. Προσχηματική διαβούλευση
    Ο Δήμος Αγίου Νικολάου ανακοίνωσε δημόσια διαβούλευση για τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και παρεμβάσεις στον παραλιακό δρόμο, μεταξύ 12 και 25 Νοεμβρίου 2025.
    Αυτό θα ήταν μια θετική κίνηση, αν η διαβούλευση δεν στερούνταν διαφάνειας, αφού δεν γίνεται μέσα από δημόσιες τοποθετήσεις και πραγματικό συμμετοχικό διάλογο, μέσω εργαλείου ηλεκτρονικής διαβούλευσης. Ειδικά όταν υπάρχουν ήδη ειλημμένες αποφάσεις, δηλώσεις, δεσμεύσεις και επίκληση υποσχέσεων, θα έπρεπε η διαφάνεια να είναι πραγματική ώστε να μην αφήνει αμφιβολία για πραγματική διαβούλευση.
  2. Προτεινόμενες παρεμβάσεις προς λάθος κατεύθυνση
    Σύμφωνα με τη μελέτη του δήμου, η πρόταση περιλαμβάνει αποξήλωση πεζοδρομίων, μείωση πλάτους ακόμα και κάτω από το ελάχιστο, ασφαλτόστρωση, βελτίωση στάθμευσης και κυκλοφορίας, καθώς και διαπλάτυνση του δρόμου. Φανάρια, γιατί το πλάτος δεν επαρκεί για διπλή κυκλοφορία. Ο δήμος υποστηρίζει ότι έτσι θα προκύψει νέος δημόσιος χώρος για ήπιες μετακινήσεις​.
  3. Αμφιλεγόμενη επαναφορά διπλής κυκλοφορίας
    Η Δημοτική Αρχή σχεδιάζει την επαναφορά της διπλής κυκλοφορίας στην παραλιακή οδό​. Ομως, αυτή η κίνηση, ενώ από τη μία πλευρά διευκολύνει τη ροή των οχημάτων, από την άλλη υποβαθμίζει την ποιότητα ζωής των κατοίκων και των πεζών, μειώνει την αξία των ακινήτων και την τουριστικότητα της περιοχής, αλλοιώνει τον χαρακτήρα του παραλιακού μετώπου και είναι αντίθετη προς την Λογική της Βιώσιμης Αστικής Ανάπλασης.
  4. Δηλώσεις του Δημάρχου
    Ο Δήμαρχος Μανώλης Μενεγάκης, σε συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, είχε τονίσει ότι η ανάπλαση του παραλιακού δρόμου είναι στρατηγική και εντάσσεται στο πλαίσιο της Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (ΒΑΑ), γεγονός που είναι ψευδές. Αναφέρει μάλιστα ότι μέσω αυτού του σχεδιασμού δεν θα “χαθούν τα χρήματα” και ότι τίθενται οι βάσεις για έργα που δεν είχαν προχωρήσει στο παρελθόν.
  5. Ο πραγματικός λόγος για τη διαβούλευση. Υπήρξε ακύρωση αποφάσεων λόγω μη νόμιμης λήψης τους και η διαδικασία έπρεπε να επαναληφθεί. Παρότι υπήρχαν ενστάσεις, η πλειοψηφία αδιαφόρησε και επέλεξε να λειτουργήσει εκτός πλαισίου του νόμου.

Αντίκτυπος και κίνδυνοι

  • Υποβάθμιση δημόσιου χαρακτήρα. Αν οι ρυθμίσεις γίνουν μόνο για την ομαλή κυκλοφορία οχημάτων και όχι για τις ανάγκες των πεζών, τότε το παραλιακό μέτωπο θα υποβαθμιστεί ως δημόσιος χώρος.
  • Περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Αλλαγές όπως ασφαλτόστρωση και διεύρυνση δρόμων, η διπλή κυκλοφορία θα επιφέρουν περιβαλλοντικές αλλαγές (θόρυβος, ρύπανση, αλλοίωση της αισθητικής ακτής).
  • Διάβρωση δημοκρατικών διαδικασιών. Οταν οι αποφάσεις λαμβάνονται ή σχεδιάζονται πριν ολοκληρωθεί η διαβούλευση, τότε η διαβούλευση λειτουργεί ως τύπος παρά ως ουσία, που θέλει να νομιμοποιήσει ακόμα και παραβάσεις της σχετικής νομοθεσίας.

Ολα δείχνουν πως η “διαβούλευση” για τον παραλιακό δρόμο δεν είναι ένας ειλικρινής δημόσιος διάλογος όσο μία διαδικασία νομιμοποίησης προειλημμένων αποφάσεων. Η βιασύνη στην επαναφορά διπλής κυκλοφορίας και η έλλειψη διαφανούς δημόσιας συζήτησης, ενισχύουν την βεβαιότητα ότι ο παραλιακός θα παραδοθεί στα οχήματα. Αυτό αντιτίθεται στην λογική της Βιώσιμης Αστικής Ανάπλασης και θα είναι ξεκάθαρο πισογύρισμα. Η “διαβούλευση” έχει χαρακτηριστικά φαρσοκωμωδίας και εμπαιγμού προς τους δημότες.

Back To Top